Tuesday 1 March 2016

Menjadi Director di dalam syarikat Sdn Bhd? Siapa yang boleh Siapa yang tidak boleh?

Well, Soalan ini, adalah soalan boleh dikatakan "wajib" ditanya oleh bakal owner syarikat atau orang yang ingin memulakan perniagaan. But for me, kalau tidak tahu. Tanya lah. Kenapa nak segan. Adalah tanggungjawab company secretary yang berlesen menjawan soalan anda. Anda tidak tahu, makin tersesat lah.

Ingatttt, topic ini kepada syarikat sdn bhd bukan enterprise.


Di antara soalan yang selalu ditanya

1. Boleh ke saya menjadi director?
2. Saya disenarai Hitam boleh jadi director?
3. Berapa limit umur untuk menjadi director?
4. Boleh ke foreigner menjadi director?
5. Minium Pengarah di dalam syarikat?

Di atas soalan


1. Boleh ke saya menjadi director??
Ya, anda boleh menjadi pengarah. As long memenuhi syarat Basic untuk menjadi director under section 122 & 139(c) companies act 1965 iaitu
- 18 tahun keatas
- ada alamat di malaysia
- unsound mind (tidak gila)
- tidak bangkrup (ini penting)


2. Saya disenarai Hitam boleh jadi director?


 - Senarai hitam ada pelbagai jenis
1) Jika anda senarai hitam disebabkan oleh PTPTN (tiada masaalah)
2) bangkrup - lupakan je lah, masaalah besar lah nie. (sila clearkan nama anda)
3) Senarai hitam pinjaman bank - Insyallah lepas lagi
4) Senarai hitam di SSM - tidak boleh, jika anda ada compound di SSM, sila jelas kn dulu hutang anda

3. Berapa limit umur untuk menjadi director?


Sdn Bhd - tiada limit umur
Berhad - 70 thn (but ada exception)

4. Boleh ke foreigner menjadi director?



 Boleh, syarat di companies act section 122(1) adalah must be resident in malaysia.
So tidak kisah lah, bangladesh ke, indonesian ke, sesiapa sahaja boleh menjadi director.

5. Minium Pengarah di dalam syarikat?


2 orang, setiap syarikat wajib mempunyaai 2 org dalam syarikat.

So, sampai disini sahaja blog saya. Nti saya akan update. Sorry lambat update, sebab baru sahaja kahwin.Jadi slow sedikit, ada soalan, sila contact saya ni 019-3960277

No comments:

Post a Comment

Sudah ada bangunan Sendiri Tahun 2024 - Ini Story saya

Alhamdulillah, Alhamdulillah permohonan saya di bawah program untuk memiliki pejabat dengan sebuah agensi kerajaan telah diluluskan. Jadi Im...